STATUL PUTRED – partea a-XIX- a

,,FERESTRELE SPARTE” ALE ROMANIEI-SERVICII SECRETE – partea a VII-a

SERVICIUL DE PROTECTIE SI PAZA

SCURT ISTORIC

EVUL MEDIU ROMANESC

De la constituirea primelor formatiuni statale romanesti, conducatorii acestora au avut oameni destinati pentru paza lor, a familiei si a curtii domnesti. Acesti oameni, proveniti din tarani liberi, faceau parte din ,,OASTEA MICA”, iar cel care raspundea de aceasta sarcina in fata DOMNITORULUI/VOIEVODULUI, era, in unele cazuri, demnitarul din randul boierimii, care purta denumirea de ,,POSTELNIC”. In MOLDOVA, DIMITRIE CANTEMIR, in ,,DESCRIEREA MOLDOVEI” (scrisa ,,la comanda” ACADEMIEI DE STIINTE DIN BERLIN, al carui membru devine incepand cu 1714), scrie despre aceasta dregatorie domneasca (a cincea ca importanta in divanul domnesc) si arata ca este prima ,,functie” pe care DOMNITORUL o atribuie unui boier, iar la primirea si numirea celorlalti boieri in functii la ,,CURTEA DOMNEASCA”, ,,POSTELNICUL” este cel care ii invita pe boieri pentru a-si primi ,,toiagul si caftanul ”, conform rangului primit.

Daca ,,POSTELNICUL” este din randul ,,BOIERILOR DE STAREA INTAI”, acesta se numeste ,,MARE POSTELNIC”, daca face parte din randul ,,BOIERILOR DE STAREA a II-a”, se numeste ,,AL DOILEA POSTELNIC”, iar daca face parte din randul ,,BOIERILOR DE STAREA a III-a”, se numeste ,,AL TREILEA POSTELNIC”. Numirile boierilor se fac in fiecare an, boierii aflati in ,,functii” renunta voluntar la ele in ultima zi a lunii decembrie, cand ,,isi predau caftanele si toiagurile” intr-o camera a ,,CURTII DOMNESTI”, iar in intai ianuarie, in ,,ZIUA SFANTULUI VASILE”, DOMNUL/VOIEVODUL numeste alti boieri ,,in functiile” ,,DIVANULUI DOMNESC”, prima functie fiind cea de ,,MARE POSTELNIC”.

Rolul acestuia, ,,de paza”, il putem deduce si din modul cum se organiza si desfasura ,,DIVANUL de JUDECATA DOMNEASCA” (,, divanul”- este un cuvant turcesc prin care se denumeste SALA CEA MARE DE PRIMIRE DE LA CURTEA DOMNEASCA) care se intrunea de doua sau trei ori pe saptamana. Asezarea boierilor si a Mitropolitului in sala, nu era deloc intamplatoare. In partea stanga (considerata ,,de cinste”) a TRONULUI statea Mitropolitul si ceilalti boieri cu functii inalte la curte, iar in partea dreapta statea MARELE SPATAR , in mana cu sabia Domnitorului. Pe aceeasi parte, MARELE POSTELNIC, ,,cu un sir lung de postelnicei (dupa unele izvoare istorice, in numar de 12). De aici deducem si rolul lor ,,DE PAZA”, ca si la numirea ,,in dregatorii” a boierilor, la inceputul anului, cand ,,POSTELNICUL” este primul numit in dregatorie si asista la toate celelalte numiri. Nu am gasit alte ,,surse istorice”, dar cred ca aceleasi organizari statale erau si la ,,CURTILE DOMNESTI” din TARA ROMANESCA si TRANSILVANIA VOIEVODALA, ca de altfel in toata ,,lumea” feudala europeana. Spun acest lucru pentru ca in EVUL MEDIU european erau aceleasi ,,obiceiuri” ca ale oponentilor diferitelor ,,carmuiri”, de a atenta la viata celor aflati pe ,,TRONUL REGESC”. Aceste ,,obiceiuri” au insotit intreaga organizare statala a omenirii pana in zilele noastre.

ROMANIA MODERNA

Dupa UNIREA PRINCIPATELOR, paza domnitorului era asigurata de PREFECTURA POLITIEI CAPITALEI (deducem acest lucru din atentia care i-au acordat-o complotistii, care au planificat si executat lovitura de stat ce a dus abdicarea lui CUZA, prefectului politiei, pe care ,,l-au blocat” la un joc de carti in casa lui C.A ROSETTI, lasandu-l sa castige). Paza PALATULUI COTROCENI era asigurata de o ,,garda” din NOUA ARMATA NATIONALA, a carei comandant A TRADAT. NUMELE LUI ERA LECCA.

Dupa acest episod, paza noului rege si a celor care i-au urmat a fost asigurata tot de ,,agenti” din PREFECTURA DE POLITIE A CAPITALEI. In organigrama SERVICIULUI SPECIAL DE INFORMATII de mai tarziu, nu se regaseste nicio structura care sa aiba misunea de ,,PAZA” a demnitarilor statului, de unde si multele atentate reusite la adresa ministrilor si prim-ministrilor, in perioada interbelica.

ROMANIA COMUNISTA

Prin DECRETUL nr.50 din 30 mai 1951 se infiinteaza ,,DIRECTIA I” in cadrul DGSP, care avea misiunea de paza a noilor demnitari, acum comunisti. Aceasta structura avea birouri regionale (atunci tara, administrativ, era organizata pe ,,REGIUNI” care la randul lor aveau in compunere ,,RAIOANE”). Ca si celelalte structuri destinate sigurantei nationale, si aceasta era organizata dupa model sovietic, dupa ,,REGULAMENTUL LUI BUCIKOV”, un rus, ofiter NKVD/KGB, care indeplinea functia de adjunct al DIRECTIEI I. La infiintare uniforma era model sovietic, iar ,,OFITERUL TREBUIA TUNS EXEMPLAR, CA UN OSTAS SOVIETIC”.

In 1956, prin HCM (hotararea consiliului de ministri) nr.1361 din 11 iunie, DIRECTIA I se transforma in DIRECTIA IX, avand acelasi regulament, structura si uniforma sovietica. Dupa ,,SCOATEREA RUSILOR” din TARA, in luna iunie 1967, apare DIRECTIA V, prin Decretul nr. 370. Aceasta denumire se pastreaza pana in 22 decembrie 1989 cand DIRECTIA V, practic, se autodesfiinteaza, neexistand nici un document oficial care sa-i ,,legalizeze” disparitia. Incepand cu anul 1965, dupa preluarea sefiei PCR de catre NICOLAE CEAUSESCU, incepe ,,EPURAREA” directiei de elemente rusesti, promavandu-se in functii ofiterii romani, fara ,,studii/ cursuri” in URSS.

Dupa aceasta perioada, DIRECTIA se modifica ca numar de personal si ca organizare, pastrandu-si birourile, acum judetene, avand in compunere pana la cinci oameni (judetele considerate ,,cu risc”). In organigrama apare un ,,COMPARTIMENT DE TRANSMISIUNI” cu o dotare de ,,ultima generatie” si incadrata de ofiteri cu inalta calificare. Misiunea acestui ,,compartiment” era aceea de a asigura legaturile de comunicatii ale sefului statului atat in vizitele interne, cat si in cele externe. Dupa accidentul aviatic in care a fost implicat un avion rusesc (cu echipaj tot sovietic), in noiembrie 1957, de pe aeroportul VNUKOVO, si in care se afla o delegatie guvernamentala (inclusiv NICOLAE CEAUSESCU), GHEORGHE GHEORGHIU DEJ ia decizia de a se infiinta in cadrul MINISTERULUI FORTELOR ARMATE, o formatiune de transport aerian care sa deserveasca Guvernul si conducerea PCR, dislocata pe aeroportul OTOPENI, pe langa R 108 Av.Tp.

Initial acestei structuri ii sunt alocate doua avioane: -unul LI-2, pentru curse interne si un aparat LI-14, pentru curse lung curier. In 1960, se cumpara de la rusi doua avioane turbopropulsoare LI-18 D, unul dintre ele fiind folosit si in 1989 cand, in vara aceluiasi an, a fost modernizat de fabricantul rus. Ulterior aceasta ,,formatiune” de aviatie a fost denumita FLOTILA 50 TRANSPORT AERIAN, cantonata tot la OTOPENI. In anii urmatori, flotila a primit in dotare avioane BAC 1-11 (anii 70) si doua aparate BOEING 707 3K1C (din care unul de rezerva), care vor zbura pana in 2010. Aceasta structura era asigurata de DIRECTIA V, personalul care o deservea fiind in subordinea directiei de paza a securitatii.

In ,,EPOCA CEAUSESCU” erau instrumentate de catre securitate, 12-14 dosare anual, care contineau amenintari de atentat la adresa sefului statului si care erau ,,rezolvate”, conform ,,cutumelor” vremurilor de atunci. Referitor la masurile de paza asigurate pentru NICOLAE CEAUSESCU, dupa 1990 au aparut o multime de carti/articole, multe dintre ele neavand nicio legatura cu realitatea vremurilor trecute, adevarate ,,basme populare”. Acestea erau obligatoriu legate si ,,de luxul” in care ,,traia” cuplul prezidential. Aceste ,,povesti” au avut ca unic scop ,,demonizarea” lui CEAUSESCU prin punerea lui in antiteza cu nivelul de trai al poporului roman. Multe dintre aceste ,,povesti” au facut parte din campanii de dezinformare si intoxicare, destinate ,,preamaririi capitalismului” (dupa ce am preamarit comunismul). Unii autori intarziati mai scriu si astazi astfel de ,,lucrari”, unii dintre ei fiind nascuti dupa 1989 , cu o experienta ,,zero” in epoca trecuta.

SERVICIUL DESTINAT PROTECTIEI SI PAZEI (DUPA UNII, SI PROTOCOLULUI) DEMNITARILOR, DUPA 1989

La 26 decembrie 1989 se ia decizia, se pare ca de catre GELU VOICAN VOICULESCU, ca un grup de patru ofiteri din M.Ap.N, condusi de maiorul DUMITRU ILIESCU, sa constituie o ,,echipa” destinata pazei membrilor marcanti ai ,,EMANATIILOR” loviturii de stat, in frunte cu ,,ultimul pe lista” ION ILIESCU. Din acest grup faceau parte si viitorii doi sefi ai SPP, maiorul DUMITRU ILIESCU si locotenentul major (grad disparut din armata) GABRIEL NAGHI, din perioada 2000-2005. Din informatiile existente pana la aceasta data, rezulta ca infiintarea SPP ,,a scapat” RUSILOR, acestia nu s-au aratat interesati atunci de ,,infiintarea” acestui serviciu si nu l-au ,,impanat” cu ,,SOBOLANI. Nu stiu cum este situatia serviciului acum, din punctul de vedere al contraspionajului.

Imediat dupa decembrie 1989, acest ,,grup” initial se dezvolta in cadrul M.Ap.N, cu aceleasi atributii de paza ale ,,EMANATIILOR”, si aceeasi conducere. Acest serviciu din structura armatei se va denumi, mai tarziu, DETASAMENTUL DE INTERVENTIE RAPIDA-DIR (avand initial misiunea de paza si protectie a demnitarilor militari romani si straini, iar ulterior se transforma in ,,FORTE SPECIALE”, dupa modelul SAS-ului britanic), care, ulterior, dupa ce a fost ,,plimbat” pe la fostul S.M.G., ajunge in subordinea DIRECTIEI GENERALE DE INFORMATII A ARMATEI. Practic (aici este posibil sa apara pareri diferite, din cauza ambiguitatii documentelor din perioada 1989-1991. La un moment dat acest ,,grup” functiona fara o baza legala clara), din DIR (cu oameni foarte bine pregatiti, proveniti preponderent din cercetasii armatei) ,,ia fiinta”, in baza Decretului 209/07.05.1990, UNITATEA SPECIALA DE PAZA SI PROTOCOL, in subordinea Bg.30 Garda / M.Ap.N. La 26 iulie 1991, structura capata denumirea de SERVICIU DE PROTECTIE SI PAZA, functionand independent in baza unui Regulament aprobat de CSAT, la 15.11.1991. Acum, acest serviciu functioneaza in baza Legii 191/1998.

Legea de organizare, in cap.II, sectiunea 3, art 14, ii da dreptul serviciului sa desfasoare activitati informative ce vizeaza demnitarii pe care ii protejeaza. Aceste informatii trebuie sa se obtina numai in conditiile prevazute de aceasi Lege la art.1, aln(1), care se refera la eventualele amenintari asupra acestora, si nu la alt gen de informatii. Daca prin activitatea informativa se obtin alt gen de informatii, SPP este OBLIGAT sa le transmita catre celelalte ,,servicii” sau parchetului, in functie de competenta. Am subliniat aceste competente legale pentru a avea o referinta la cum a fost deturnat sensul acestui articol de catre ,,Teparul de ANVERS, zis PETROV. Daca in ,,mandatele” lui DUMITRU ILIESCU, pana in 1996, a lui NICU ANGHEL, 1996-1998 (cu scadalul mediatic – TIGARETA II – cu TRUTULESCU, tap ispasitor, scandalul fiind de alta natura, nu informativa), ANGHEL ANDREESCU, 1998-1999, NECULAI STOINA, 1998-2000 si GABRIEL NAGHI, 2000-2005, SPP a respectat prevederile legale, odata cu venirea ,,Teparului…” ,, la butoane”, se schimba ,,fata” serviciului, trecandu-se la activitati ,,acoperite”, de POLITIE POLITICA.

SPP in epoca ,,Teparului de ANVERS, zis PETROV”

In 2005, ,,Teparul…” il numeste ,,SEF” pe un ofiter de jandarmi LUCIAN PAHONTU (zis si ,,GHIUL”) fara veleitati, cu minte putina, care avea o singura ,,calitate”, si anume de a se ,,plia” dupa jupan, transformandu-se in slujitorul acestuia, pe ,,persoana fizica” (vorba lui VANGHELIE). Acesta il aduce ca director adjunct cu probleme informative si de protectie interna, pe unul cu nume predestinat ,,de buruiana”, de care agricultura incerca sa scape pentru protejarea culturilor, dar de care ,,Teparul…” avea nevoie. Noul venit a ajuns in functie pe un traseu ,,ocolit”. Despre el se stie ca, inainte de 1989, a fost ofiter in armata, activist UTC (cu norma intrega si cu jumatate de norma la securistul din unitate) la TIMISOARA, avand calitati intelectuale si morale modeste, catalogat de colegi ,,ca marginit si arogant” (caracterizarea este mai mult decat binevoitoare). Pe timpul evenimentelor din decembrie 1989, nu a lasat o ,,impresie” buna, colegii dorind ,,sa-si regleze” nedemocratic ,,conturile” cu el, care era de partea vechiului regim (isi pierdea pozitia din UTC), dar, dupa un timp, ,,isi revine democratic”. Ajunge in BUCURESTI (cand pe la M.Ap.N era CONSTANTIN DUDU IONESCU) si este numit, fara cel mai mic merit, ca ,,sef de sectie a-III-a” in DIRECTIA CONTRASPIONAJ a M.Ap.N. Dupa mutarea lui DUDU IONESCU ca ministru la M.A.I, il ,,ia cu el”, numindu-l adjunct la nou infiintatului serviciu secret -UM.0962- cu VIRGIL ARDELEAN ,,la butoane”. Adevarul ca pe acea vreme, ca si in vremurile prezente, stiinta de carte este un handicap, nu o calitate.

ACTIVITATI DE ,,POLITIE POLITICA”

De aici, cel amintit mai sus, ajunge la SPP pe functia de director adjunct pentru informatii, tot la ,,recomandarea” lui DUDU IONESCU. Din aceasta functie, la ,,ordinul” ,,Teparului…” (care dorea o alternativa la SRI), ,,uita” de prevederile si limitarile art.14 din legea de organizare si transforma structura ,,in politie politica”, avandu-l ca executant pe un colonel devenit, evident, general in 2009, provenit din SRI, unde a fost sef de cabinet al unui loctiitor al directorului. Acesta ajunge ,,pilotat” la conducerea unei formatiuni de informatii a SPP, care era constituita conform legii, dar care, sub conducerea lui, ,,si-a schimbat orientarea” in culegerea informatiilor folosite de ,,Tepar…”, in scop de santaj si intimidare a ,,inamicilor” politici din opozitie, cat si din propriu partid. In acest fel, ofiterii care asigurau paza si protectia demnitarilor, in fapt, ,,ii spionau” pe acestia, culegand informatii compromitatoare care ajungeau la ,,Tepar…”, iar acesta facea ce stia el mai bine: – santaja, ameninta pana obtinea rezultatul dorit.

,,MUNCA” directorului adjunct a fost apreciata si de noul ,,jupan” ajuns in Dealul COTROCENIULUI. Dar scandalurile din mass-media legate de activitatea acestuia in asa numita ,,unitate ZEUS”, precum si apropierea pensionarii, l-au obligat pe ,,jupan” sa-l treaca in rezerva (2016), bineinteles, dupa ce l-a avansat in grad, de parca castigase ,,al treilea razboi mondial”. Nici acum serviciul nu a renuntat la aceste ,,apucaturi”, cei de la un anumit partid politic, acuzandu-l pe LUCIAN PAHONTU de ,,trafic de influenta” pe langa demnitarii partidului care trebuiau sa ,,tradeze” cauza in folosul COTROCENIULUI. Pe acest subiect a fost constituita o ,,comisie de ancheta parlamentara”, dar lucrurile au ramas ,,ca in tren”. Din toata aceasta activitate se pare ca, susnumitul, s-a ales cu o frumoasa avere, nejustificata prin solda pe care o primea lunar, si pe care nimeni din structurile statului cu competente in materie, nu are curiozitatea sa o verifice. Seful SPP, se pare ca a preluat ,,atributiunile” fostului adjunct, transformandu-se intr-o ,,petitoare politica” printre adversarii puterii prezidentiale. Probabil, de aici si indelungata ,,sedere” in functia de director SPP, de peste 10( zece) ani. Cei doi, unul din functia de director, si celalalt de adjunct, si-au adus o contributie semnificativa la consolidarea,,STATULUI PUTRED” si a ,,GUNOIULUI POLITIC” actual, precum si a peceptiei negative a opiniei publice asupra acestui serviciu secret. Societatea ,,scapa” greu de astfel de indivizi, in cazul ROMANIEI deloc.

FINAL

Am ajuns la finalul acestui serial dedicat ,,SERVICIILOR SECRETE”, ca structuri independente ale administratiei centrale ale STATULUI, care ar trebui sa reprezinte o parte a ,,CAINILOR DE PAZA” ai ROMANIEI. Cum si-au indeplinit sau nu aceasta misiune, am vazut impreuna, fara a avea pretentia ca subiectul este epuizat si ca suntem ,,stapanii adevarului”. Probabil, am reusit acest lucru intr-o foarte mica masura, lucrurile fiind mult mai complicate. Poate, in viitor, vor mai aparea si alte ,,dezvaluiri”. Dar nu acesta este scopul seriei, ci acela de a semnala abaterile de la LEGE si misiunile de baza, care sunt apararea TARII si a sugera o ,,RESETARE” a activitatilor informative si, in acest caz, ,,de paza si protectie ”. Nu cred ca lucrurile se vor ,,misca” intr-un viitor apropiat, pentru ca sunt multi oameni si organizatii interne si externe care au foarte multe de pierdut daca lucrurile se vor ,,misca” intr-o directie benefica POPORULUI ROMAN, dar SPERANTA MOARE ULTIMA. De remarcat ca la avansarile facute cu prilejul ZILEI NATIONALE din acest an, SPP-ul ,,s-a calificat” cu avansarea la gradul urmator a doi rezervisti, fosti directori ai serviciului (din care unul cu un bogat trecut comunist, al lui si rudelor date de nevasta, care i-au adus si avansarile si functiile trecutului regim), dar alti doi, tot fosti directori, mai vechi: NICU ANGHEL (nu cred ca a ,,fumat” el ,,ASSOSUL” din TIGARETA II) SI ANGHEL ANDREESCU ,,nu s-au calificat”. Ce n-au avut acestia, si au avut ceilalti, PEDIGREE? Care o fi misterul?

CONCLUZII

1- nici SPP-ul nu a reusit sa-si indeplineasca misiunea de ,,CAINE DE PAZA” al ROMANIEI. Din acest punct de vedere, ca si a altora, suntem ,,TOT CU NADRAGII IN VINE”.

2- SPP a fost ,,CORUPT” si si-au ,,delegat” o parte a personalului catre activitati de ,,POLITIE POLITICA”, cauza principala fiind SEFII LOR, NUMITI POLITIC.

3- SPP este singurul serviciu la care se justifica dotarea cu autoturisme din gama ,,lux”. Nu poti sa-ti reprezinti TARA cu masini la care ,,curge uleiul”.

4- Si acest serviciu trebuie supus unui ,,AUDIT INDEPENDENT” privind cheltuirea alocatiilor bugetare.

Nu uitati, ceea ce cititi este un pamflet, o fictiune, iar coincidentele cu realitatea trecuta si imediata sunt pur intamplatoare. Daca cineva (persoana fizica, institutie etc) s-a simtit jignit/a, imi cer anticipat scuze!

Sa auzim numai de bine!

P.C.

Va multumesc celor in numar foarte mare, care ati parcurs articolul anterior. Inca o data scuze pentru eventualele greseli de redactare. In viitorul articol se va aborda ,,SERVICIUL SECRET”- DIRECTIA GENERALA DE PROTECTIE INTERNA din MINISTERUL AFACERILOR INTERNE. Sa va fie de folos!

VA URMA!

Lasă un răspuns