,,FERESTRELE SPARTE ALE ROMANIEI”-INVATAMANTUL
In acest articol, avand ca model teoria ,,FERESTRELOR SPARTE”, pe care am prezentat-o, succint, in episodul anterior, doresc ca, impreuna cu cititorul, sa trec ,,in revista” invatamantul romanesc, postdecembrist si contributia lui substantiala la consolidarea ,,STATULUI PUTRED”.
NEVOIA DE MODELE
Datorita sistemului actual de invatamant, o mare parte din cetatenii romani, mai ales tineri, nu mai fac diferenta dintre ,,NORMAL” si ,,ANORMAL”. Totul este amestecat in mintea noastra, la fel cum nu facem distictie intre personalitati, indiferent din ce domeniu, care reprezinta ,,MODELE DE URMAT”, ce merita sa fie urmate, in special de tineri. Generatia de dupa anul 2000 are tendinta de a-si alege ,,modele” din randul a tot felul de inculti, prosti, dar ,,fuduli”, infractori si ,,dive”, prezentati zilnic si ,,la ore de varf” de jalnica noastra mass-media ca ,,personalitati” demne de urmat. In tarile ORIENTULUI INDEPARTAT, precum JAPONIA si CHINA, astfel de ,,modele” sunt centrate in jurul unitatii dintre ,,SENIOR SI JUNIOR”. Aceasta unitate a reprezentat unul din factorii progresului lor in plan economic, si nu numai. In CHINA exista baza morala, nescrisa, veche de milenii, a precedentei seniorului in fata juniorului. Si la noi a existat, dar a disparut, incepand cu moralitatea.
SPRE CE NE INDREPTAM
Tendinta tinerilor este de a ,,arde” etapele vietii, de a ajunge cat de repede sa fie bogati si mediatizati, indiferent de modul in care ajung in aceasta postura. O alta trasatura de comportament este indiferenta pentru ce este in jurul lor – creste individualismul si scade respectul pentru cei in varsta, inclusiv fata de parinti, scade respectul pentru viata umana – multi nu mai au emotii, au devenit ROBOTI. Pentru ei, tot ce poarta eticheta de ,,strain” este bun, ceea ce este autohton este ,,rau”, nu mai au cunostinte elementare de istorie, nici macar din istoria recenta. Aceste ,,trasaturi” comportamentale fac aceasta generatie foarte penetrabila la manipulare, dezinformare si comportament de ,,maimuta”, mai ales ca isi culeg informatiile din social media. Cel mai bine se vad aceste ,,trasaturi” la VOT, cand o ,,campanie” dirijata catre ei, care nu are legatura cu realitatea, ii face sa voteze ,,in numele democratiei si anticoruptiei” cu cei mai corupti si antidemocrati indivizi, purtatori de ,,virusuri” impotriva TARII votantului.
Cum se pot corecta astfel de derapaje? Prin educatie, pe care ar trebui sa o faca si INVATAMANTUL, dar nu o face. Deocamdata sistemul de invatamant ,,mananca” banii nostri, fara rezultate, pentru ,,propasirea” natiunii, doar in folosul educatorilor, a sindicatelor, a ,,oamenilor de afaceri”, cu interese in invatamant, de la editarea de manuale pana la altele, dar in special in favoarea TARILOR OCCIDENTALE, ca ,,marfa” de export, pentru ca tineri occidentali efectiv nu invata si nici nu au de gand sa o faca. Observati, in fiecare an, ce ,,goana” au universitatile occidentale – zise ,,de renume” – pentru a ,,vana clienti” din randul tinerilor romani, dotati intelectual. Fac acest lucru nu pentru a ne civiliza pe noi, ci pe ei. Acelasi fenomen se intampla si la limbile straine – putini sunt occidentalii care vorbesc alta limba decat cea materna. Unii chiar refuza, precum francezii, germanii si polonezii, iar pe altii nu ii intereseaza, precum spaniolii, grecii, italienii etc. La noi am ,,englezit” aproape tot, de la nume de firme, societati, asociatii, reclame – in schimb tarile amintite mai sus NU. Ele isi respecta limba.
In prezent, invatamantul romanesc are o durata de 168 zile lucratoare, pe an, spre deosebire de JAPONIA (230 ZILE), CHINA (incepe in septembrie si se termina la mijlocul lui iulie, vacantele fiind destinate tot studiului), AUSTRALIA (200 ZILE), GERMANIA (212 ZILE), FRANTA (incepe in august si se termina in iunie, mentine 15 ani de invatamant), si SUA (180 ZILE). Cred ca de aceea vrem noi sa fim ca ,,ei”, ”tara tuturor posibilitatilor”. In SUA, pana in anul 2013, a functionat un sondaj de opinie in randul a 500 de absolventi de facultate, din care doar 7% au putut raspunde la cel putin 15-20 de intrebari din matematica, istorie si filozofie. Rezultatele fiind alarmante, sondajul a fost abolit.
SCURT ISTORIC
Scoala romaneasca are parcursuri diferite, de o parte si alta a CARPATILOR. In TRANSILVANIA situatia – pentru majoritatea romaneasca ortodoxa – a fost relativ buna pana la 1867, cand administratia a fost preluata de UNGARIA, in contextul aparitiei dualismului. Dupa aceasta data, UNGARIA inchide scolile romanesti, limba dominanta devenind maghiara. Invatamant romanesc a ramas la limita legalitatii unguresti, doar in cateva scoli private, inclusiv in organizarea ASOCIATIEI TRANSILVANA pentru LITERATURA ROMANA SI CULTURA- ASTRA- infiintata la SIBIU in toamna anului 1861 de catre ,,INTELIGENTIILE ROMANESTI ARDELENE”, cum erau numiti intelectualii vremii.
In TARA ROMANEASCA SI MOLDOVA, parcursul scolii difera, cel putin pana la REVOLUTIA LUI TUDOR DIN 1821. Inainte de acest eveniment, educatia scolara era redusa si se adresa ,,elitelor” – cum era denumita clasa boiereasca. Dupa aceasta data, se initiaza sisteme educationale si de invatamant, primele prevazute in ,,REGULAMENTUL ORGANIC”, urmate, dupa unire, de Legea lui CUZA, din 1864. Modernizarea invatamantului si aducerea lui la un standard european sunt date de Legile lui SPIRU HARET, din 1880. Dupa ,,MAREA UNIRE” din 1918 au fost integrate patru sisteme de invatamant, ca rezultat al unirii provinciilor romanesti, principalul artizan fiind ministrul de atunci CONSTANTIN ANGELESCU, care a pastrat modelul lui SPIRU HARET, iar sistemele maghiare si germane au fost eliminate.
Dupa venirea comunistilor la putere, acestia schimba Legea invatamantului la 3 august 1948, preluand, pana si virgula, din sistemul similar sovietic. Aceasta lege ramane, cu unele modificari, in functiune pana in 1968, cand legea este schimbata, revenindu-se la sistemul legii organice din 1864 si a legilor lui SPIRU HARET. Acest sistem, cu unele modificari, s-a pastrat si in textul legilor din 1978 (dupa 10 ani) si pana in 1995 (inca 17 ani). In 1989 erau 27.327 unitati scolare cu 5.544.648 elevi, 164.507 studenti in 44 de universitati, cu 101 facultati. Atunci erau 71 de studenti la 10.000 de romani. Personalul didactic era in numar de 229.138. De remarcat este ca legea din 1968 (data la initiativa RAPOSATULUI) elimina toate orientarile sovietice si introduce GRATUITATEA INVATAMANTULUI, care, la acea vreme, nu era in multe tari mult mai dezvoltate decat ROMANIA, numite ,,democratice”.
,,REFORMELE” DE DUPA 1990
In primii ani de dupa lovitura de stat din 1989, invatamantul nu a fost primul vizat pentru ,,reformare si tranzitie”. Ministrul de atunci, MIHAI SORA – fostul consilier al ANEI PAUKER, ,,mana dreapta” a lui STALIN in ROMANIA – ca un mare ,,reformator”, face primul ,,pas” in directia intrarii invatamantului spre ,,ANORMALITATE” si reduce gimnaziul, de la sase ani, la patru ani. Evolutia susnumitului de la comunist convins, la un democrat ,,vopsit”, apoi la un ,,#REZIST”, ascunde un mare grad de ipocrizie morala. Nu am inteles atunci, nu inteleg nici acum, cum un astfel de ,,rebut moral” este din 2012 membru al ACADEMIEI ROMANE? Acum, individul ne da, ca si altii, lectii de democratie. Culmea ca are simpatizanti in randul tinerilor, care il iau ca ,,model”. Urmeaza apoi un numar de aproximativ 20 de ministri (unii de mai multe ori) care modifica, apoi modifica modificarea, de cel putin 10 ori (poate mai mult – este greu de urmarit), pana la ultimul mandat al doamnei ANDRONESCU. Toate aceste ,,schimbari” au facut ca, in loc sa se vada un progres in educatia tinerei generatii, invatamanul sa inregistreze un mare regres, care ii face pe multi romani sa afirme ca invatamantul de ,,dinainte” era mult mai performant.
Unitatile de invatamant se reduc treptat, de la 27.327 in 1989 la 7108 in 2018. Se inchid scoli, mai ales in mediul rural, unde mai sunt 3100 (12072 in 1989), creste rata abandonului scolar, scade intresul pentru ,,a invata”. In schimb, creste presiunea cadrelor didactice, pentru a obtine tot felul de facilitati – inclusiv cele din unitatiile scolare in care nici un elev nu a promovat examenul de bacalaureat.
Numarul de cadre didactice creste, iar calitatea invatamantului scade, dupa 1990, pana la 321.677, la un numar de 3,74 milioane elevi, in comparatie cu 1989 cand erau 5.544.648 elevi si 229.138 cadre didactice. Scade semnificativ numarul de studenti din invatamantul tehnic (de la 68% in 1989, la 25% in prezent), in concordanta cu ,,privatizarile de succes”, cand s-a distrus industria nationala. Creste in schimb numarul de studenti la drept (cu 12%) si economie (cu 22%) si scade numarul de studenti la medicina (de la 10% in 1989, la 9% in prezent).
Declinul invatamantului de stat este urmat de dezvoltarea invatamantului privat, a caror taxe cresc pana la 20.000 euro in 2019/2020. S-au infiintat peste 700 scoli private (inainte de razboi erau 347); 124 scoli de maistri, ,,la stat” fiind doar 25; si cresc exponential numarul de gradinite si crese, care nu existau inaintea anului 2006. Acest fenomen se observa si in domeniul sanatatii, de unde deducem ca ,,nimic nu este intamplator”. Se permite ca personalul didactic care lucreaza in sistemul public sa ,,presteze” si ,,in privat”. Acest fapt atrage dupa sine, slabul interes al acestuia sa-si faca ,,meseria” de dascal in scoala publica, el fiind mai mult ,,pe fuga”. Creste numarul meditatiilor acordate acum propriilor elevi din scoala publica, pe bani, nu putini si neimpozitati (poate cumpara sase case, ca cel din fruntea statului). Poate se intreaba cititorul: Ce face multitudinea de ,,Asociatii” care au ca obiect invatamantul? Va spun, dar cred ca stiti: NIMIC. Doar ,,mananca” bani cei care le conduc si ,,vantura vorbe goale” in mass-media. Un cunoscut si controversat scriitor contemporan, NICOLAS NASSIM TALEB, in cartea „LEBADA NEAGRA” spunea ca ,,… eu nu dau bani la asociatiile si fundatiile ai caror conducatori isi iau salariile din veniturile acestora”.
Acest fenomen se intampla si in invatamantul superior, unde la 50 de universitati publice sunt si 50 de universitati private. Situatia personalului didact universitar fiind smilara cu a omologilor din preuniversitar, cu ,,fuga” de la ,,stat” la ,,privat”, interes scazut pentru cunostintele transmise si asimilate de student care, la absolvire, de multe ori nu gaseste loc de munca in specialitatea studiata. La multe facultati se predau aceleasi lucruri, ca inainte de 1989, cursurile ,,fiind” ajustate noilor ,,vremi”. Exceptie fiind facultatile tehnice, de medicina umana si veterinara, alaturi de absolventii facultatilor militare. Curios este faptul ca nici universitatile cultelor religioase nu asigura loc de munca absolventilor, dar ,,crestineste” ii lasa fara bani. Daca privim aceste aspecte, din perspectiva sumelor de bani publici sau privati (ai parintilor si/sau a studentilor), investiti in educatia studentilor, ne dam seama ca personalul universitatilor este cel mai castigat din aceasta ,,afacere”. Studentul si cei care il ,,finanteaza” sunt cei care pierd, pe langa anii de studii si banii investiti intr-o ,,afacere” paguboasa. S-a uitat ca scopul original al UNIVERSITATILOR este acela de a oferi indivizilor o educatie UNIVERSALA in domeniul ideilor – sa-i invatam SA GANDEASCA, nu sa repete banalitati pe care le pot sti si fara a plati facultatea, cu bani multi. Acum, la noi, UNIVERSITATILE nu reusesc nici performanta de a califica studentul pentru anumite meserii. La fel fac si universitatile occidentale – nici acestea nu invata studentul ,,sa gandeasca”.
Cele de mai sus se repeta si in invatamantul preuniversitar – cadrele didactice sunt platite indiferent de rezultatele obtinute de elevii pe care ii pregatesc, iar parintii, din nou, sunt in pierdere, pentru ca daca doresc ca urmasii lor sa invete carte, trebuie sa plateasca meditatii, la acelasi personal didactic, pe care de cele mai multe ori ,,il doare la basca” de elevi, alaturi de ,,guralivii” lideri de sindicat. Toata lumea vrea BANI, CAT MAI MULTI, FARA MUNCA si ,,STATUL PUTRED ” accepta aceasta stare de fapt. O masura buna, luata chiar zilele acestea de catre ministerul educatiei, este aceea ca la liceele in care nici un absolvent nu a promovat bacalaureatul sa nu mai fie inscrisi elevi in clasa a IX-a. Dar cu profesorii care i-au ,,invatat” pe acesti elevi ce facem? Nu ar trebui licentiati din slujbe si sa-si caute alt job?
Daca aducem in discutie si continuarea studiilor in forma DOCTORALA (nu in sensul de medic), atunci aici cred ca suntem campioni mondiali la numarul de ,,doctori” la mia de locuitori – mai ales in specialitatile unde ,,se vantura vorbe”. Aici se observa cel mai bine degringolada invatamantului romanesc de dupa 1990, cand marea majoritate a celor cu functii publice inalte in ,,STATUL PUTRED” sunt ,,doctori”, mare parte plagiindu-si tezele. Acestia ,,conduc” destinele TARII. Jalnica situatie. In afara de multe alte aspecte, starea invatamantului ne-a adus in situatia in care suntem astazi, cand, practic, suntem condusi de ,,PROSTII” care formeaza ,,GUNOIUL POLITIC AUTOHTON”. Un exemplu, foarte ,,proaspat”, este fostul director general al TRANSELECTRICA – societate de stat, considerata strategica – care si-a falsificat, grosolan, diploma de absolvire a unei facultati. Intrebarea care nu va avea raspuns este: cine l-a ,,impins” pe individ in functie si in ce scop si daca nu mai sunt si altii, ca in sistemul medical?
Care va fi viitorul invatamantului romanesc este greu de spus pentru ca nu numai el este vinovat de faptul ca avem generatii de tineri, in mare parte, slab educati sau analfabeti functionali (persoane care stiu sa citeasca, dar nu inteleg ce citesc). O mare vina o au parintii acestora, care nu au in preocupari sa le dea educatia ,,celor sapte ani de acasa”, fiind la randul lor, tot un produs al lipsei de minima performanta decenta a invatamantului romanesc. ESTE GREU SA-TI EDUCI COPILUL DACA TU ESTI NEEDUCAT. Putem da vina pe toata lumea, dar acest lucru nu schimba starea de fapt. Dupa umila mea parere, situatia se poate schimba, printr-un proiect viabil, de cel putin douazeci de ani, conceput si dus de ,,OAMENI DE STAT”, iar prima masura sa fie ,,ELIMINAREA GUNOIULUI POLITIC” si transformarea ,,STATULUI PUTRED” intr-un ,,STAT NORMAL”, preocupat de problemele reale ale tarii. Sa nu uitam, ultimul sentiment care ,,moare” este ,,SPERANTA”.
In societatea romaneasca, toata ziua, auzim ca invatamantul romanesc trebuie sa fie ca cel din occident, amintindu-se de SUA, ca un exemplu pozitiv. Nu cred ca ar trebui sa mai aiba ,,unii” aceasta ,,dorinta”, pentru ca suntem exact, sau aproape ca ei, la acest capitol. Si la ei invatamantul public se apropie de limita de jos, toti incearca sa-l ,,reformeze”, dar il ,,baga” si mai mult ,,in pamant”. Curios sau nu este faptul ca, in timp ce invatamantul ,,public” se duce in jos, apare si se dezvolta pe bani multi, cel privat, la care au acces doar cei bogati. Saracii formeaza asa-numitii ,,loviti de soarta” ai societatilor ,,democratice”, care ajung slugile si servitorii celor cu scoala la ,,privat”. Nu cred ca noi am urmat aceasta cale din cauza unei teorii a conspiratiei, ci ,,DIN PROSTIE”, in primul rand, si cand distrugem ceva… o facem cu talent.
Privitor la cele de mai sus, ii aduc in atentia cititorului o carte, scrisa de un roman destept, MIHAI NADIN, cu titlul ,,CIVILIZATIA ANALFABETISMULUI”. Profesor universitar in SUA, el scrie ca ,,ALFABETIZAREA este capacitatea individului de a fi capabil sa citeasca, fara a fi interesat sa o faca” (tradus din engleza). Despre universitatile americane spune ca au devenit ,,scoli de meserii de nivel ridicat, substituindu-se la ceea ce faceau liceele in trecut. In ziua de azi, continua autorul, din ce in ce mai des, diplomele de licenta, doctorat sunt acordate, nu pentru cunostintele dobandite, ci pentru frecventarea facultatii. In SUA, in vestitele universitati de peste Atlantic, este pe cale sa se introduca asa numitul ,,drept de diploma”, pentru bani multi, cu aparitia ,,inginerului de salubritate=maturator”. In societatea americana, conteaza castigul, indiferent prin ce mijloace se obtine – eruditia in schimb nu a imbogatit niciodata pe nimeni. Societatea americana se calauzeste prin oportunism politic, coruptie si bigotism, iar practicile morale dubioase sunt acceptate de sistemul politic si cel legislativ. Daca aici vrem sa ajungem, cred ca nu suntem departe de ,,obiectiv”.
FINAL
In evolutia omenirii, ca mijloc de comunicare, la inceput au fost pictogramele, apoi cuvantul, urmate de scriere, limbaj si acum am ajuns din nou la ,,PICTOGRAME”. SHAKESPEARE spunea, cu referire la actorii care ii jucau piesele, ca acestia erau antrenati sa-si aminteasca replicile, cu ajutorul unor indicii vizuale, incorporate in arhitectura salii de spectacol. Putem afirma ca si aici istoria se repeta, dar la un alt nivel.
Dupa multi intelectuali, recunoscuti ca atare, singura institutie care nu a tinut pasul cu schimbarea, dupa 1900, este INVATAMANTUL. In educatia copilului, dupa MIHAI NADIN, ar trebui sa primeze cunostintele de ISTORIE, MATEMATICA SI UN LIMBAJ ADECVAT. In procesul delicat al invatamantului nimeni nu poate sti/doza cata chimie, fizica, matematica trebuie sa stie un elev/student pentru a fi calificat intr-o meserie. Invatamantul nu trebuie ,,sa gandeasca” pentru noua generatie, ci trebuie sa aiba incredere in instinctul acesteia de a-si gasi calea. Dupa mine, cred ca asa a progresat umanitatea. Sa tinem minte ca regulile acumulate ale IMBECILITATII anihileaza progresul catre un viitor mai bun. Nu lucrez in ,,sistemul de invatamant”, dar sunt parte a lui, prin aceea ca am ,,trecut” prin el, copiii mei au urmat/urmeaza etape ale invatamantului romanesc si m-am ,,lovit” de toate problemele lui, mai ales dupa 1990.
CONCLUZII
1- inainte de 1989 am avut un invatamant, mult mai apropiat de performanta, decat in ,,democratia” de dupa 1990.
2- invatamantul este condus, in cea mai mare parte, de oameni care nu se pricep, numiti politic, mai mult apropiati de calificativul de IMBECILI.
3- daca ministrii de resort, numiti politic, nu se pricep in acest domeniu, sa nu uitam ca acestia sunt condusi de o ,,functionarime putreda”, uneori IDIOATA, pe care nimeni nu a dat-o afara CU MATUROIUL.
4- cu actualul ,,GUNOI POLITIC”, si cel previzibil din viitor, lucrurile nu se vor schimba. Va fi mai rau.
Nu uitati, ceea ce cititi este un pamflet, o fictiune, iar coincidentele cu realitatea trecuta si imediata sunt pur intamplatoare. Daca cineva (persoana, institutie etc.) s-a simtit jignit/jignita, imi cer scuze anticipat.
Sa auzim numai de bine!
P.C.
Calde multumiri celor care si-au facut timp sa citeasca articolul precedent. Din nou, multumesc pentru sugestii. Sa va fie de folos!